Gegaran Kecil Berlaku di Mesir

KAHERAH, 1 April – Penduduk bandar Kaherah dan Iskandariah merasai gegaran bumi pada jam 3.30 petang (9.30 malam waktu Malaysia) sebelum laungan azan asar berkumandang. 


Profesor Ahmad Ali Al Badawi, Pakar Seismologi berkata dalam Nil News Channel, “Gempa bumi ini berasal dari sebelah selatan pulau Crete di Maditerranean yang mencapai tahap berukuran 6.2 pada skala Ritcher”. 


Ada gempa susulan yang berlangsung 10 minit selepas itu, dan kemungkinannya gempa susulan ini akan menjadi kebiasaaan pada waktu akan datang.


Lembaga Nasional Penelitian Astronomi dan Geosisika telah melaporkan bahawa kenyataan rasmi akan dikeluarkan di Altvsalip berkaitan dengan gempa bumi ini dan akan di beritakan mengikut lintang dan bujur serta keparahan gempa ini.


Sementara itu, berkata Dr Kembali Hatem Presiden Institut Kebangsaan dari bahagian Penyelidikan Astronomi dan Geofisika kepada rangkian stesen televisyen nasional, beliau memantau dan mencatat kejadian gempa bumi ini berlaku tidaklah mengambil masa yang lama. Gegaran ini berlaku selama 30 minit.


Akan tetapi gempa bumi ini tidaklah menunujukkan sebarang kesan negatif terhadap penduduk setempat. 

Sumber : Unit Kemanusiaan PMRAM

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.