Mari Membaca Al-Quran sambil Menangis EP.2
1.PENGERTIAN DAN ANEKA TANGISAN
Aneka Tangisan:
Menurut Imaam Ibn Al-Qayyim r.a: Menangis itu ada beraneka macam (sebab dan tujuan), iaitu:
Aneka Tangisan:
Menurut Imaam Ibn Al-Qayyim r.a: Menangis itu ada beraneka macam (sebab dan tujuan), iaitu:
- Menangis sebab sayang dan berlemah-lembut.
- Menangis sebab takut dan gerun.
- Menangis sebab cinta dan rindu.
- Menangis sebab girang dan sukacita.
- Menangis sebab terkejut kedatangan sakit dan ketiadaan sanggup menanggungnya.
- Menangis sebab sedih.
Perbezaan antara menangis sukacita dan menangis dukacita ialah menangis sukacita itu berlaku dengan tertitis air mata sukacita yang sejuk dalam keadaan hati amat suka ;manakala menangis dukacita pula berlaku dengan tertitis air mata dukacita yang panas dalam keadaan hati amat duka.
7. Menangis sebab merasa lemah dan dhaif.
8. Menangis pura-pura (nifaaq): iaitulah seseorang mengalir air mata (melahirkan simpati); sedang hatinya kasar .Maka dia melahirkan ketundukkan ; sedang hatinya adalah sekeras-keras hati manusia.
9. Menangis sebab diupah dan diberi ganjaran seperti menangis orang yang meratap yang diberi upah.
10. Menangis simpati : iaitulah seseorang melihat orang lain menangis kerana sesuatu sebab yang mengenai mereka , lalu dia turut menangis bersama mereka; sedangkan dia tidaklah mengetahui sebab mereka menangis, lantas dia pun turut menangis.
Jenis-jenis Tangis Buatan:
Menurut Imaam Ibn Al-Qayyim lagi: Tiadalah di sana tangisan yang dipaksakan cuma ada tangis buatan, di mana dia mempunyai dua jenis, iaitu :
- Tangis Buatan Yang Terpuji
- Tangis Buatan Yang Tercela
'Umar B.Al-Khataab r.a pernah berkata kepada Junjungan Nabi s.a.w. di kala dia melihat Nabi s.a.w. sedang menangis ; sedang di kala itu beliau dan Abu Bakar r.a. sedang mengurus tawanan Badar,katanya :''Beritakan kepada saya mengapa tuan menangis, wahai Rasulullah? Jika saya mendapati tuan menangis, maka saya akan turut menangis ;dan jika saya tidak mendapati tuan menangis(pun) saya akan berpura-pura juga menangis''.
Rasulullah s.a.w. tidaklah menolak tangisan 'Umar r.a.
Sebahagian kalangan Salaf pernah berkata:
''Menangislah kamu sebab takutkan Allah; seandainya kamu tidak tertangis ,maka buat-buatlah menangis!''.
Adapun Tangisan Tercela ialah tangisan yang terjadi berpunca kerana makhluk (bukan kerana Al-Khaaliq : Tuhan Pencipta).rujuk : ''Zaad Al-Ma'aad''(1:187). Berapa banyak kita telah melihat dan mendengar orang yang menangis kerana muslihat (kepentingan) kebendaan,atau kerana riyaa' dan sam'ah.
EPISOD SETERUSNYA: PETUNJUK NABI S.A.W. DALAM MENANGIS
Tiada ulasan: