Bercuti di Taman Tamadun Islam (TTI), Terengganu

ASSALAMUALAIKUM...

Cuti selama hampir empat bulan baru-baru ni digunakan oleh Husein dengan sebaiknya untuk pergi melawat tempat-tempat pelancongan terkenal di negara kita. Di Terengganu, selain terkenal dengan keropok lekor dan pulau-pulau yang cantik, Terengganu juga terkenal dengan tempat pelancongan yang bernama Taman Tamadun Islam (TTI), dimana juga terdapat Masjid Kristal disitu.
Ikutkan perancangan memang Husein nak bercuti di pulau-pulau yang terkenal di Terengganu sebelum terbang ke Mesir to continue my study, tapi malangnya kalau dah masuk bulan Oktober ni susah siket nak pergi sebab bulan ni dah dikira masuk musim tengkujuh. So, ombak agak bergelora kalau nak pergi kat pulau-pulau tersebut. Then, Husein ambil keputusan untuk cancel pergi sana untuk keselamatan Husein dan decided untuk pergi Taman Tamadun Islam (TTI).

Taman Tamadun Islam(TTI) terletak tak jauh dari Kampung Losong yang terkenal dengan Keropok Losong. So, sebelum korang sampai di TTI, korang boleh la shopping keropok dulu sebab keropok-keropok yang dijual kat sini memang sedap berbanding di tempat lain.

Sampai je Husein kat sini, Husein singgah ke Masjid Kristal dulu untuk solat Asar disamping untuk melihat dengan lebih dekat masjid ni. Terasa sejuk je berada disini sebab diluarnya ditemani dengan angin yang bertiup dan di dalam masjid pulak ada aircond.

Nak masuk ke TTI ni kenalah ambil passport dulu. Passport?? Yup passport. Alaaa.... bukan passport sangat pun tapi macam tiket la. Dia panggil passport sebab dalam ni ada macam-macam replika dan monumen dari seluruh dunia. So, macam kita travel ke seluruh dunia la... sebab tu dipanggil passport kot. Passport untuk dewasa adalah RM20 (Tak silap dulu RM10 je). Lepas check in, korang akan diberi pilihan untuk pilih perkhidmatan round dengan keretapi, basikal atau berjalan kaki. Husein tak syorkan untuk korang berjalan kaki sebab kawasan kat sini sangat luas. Husein pilih perkhidmatan basikal dengan cas sebanyak RM10. So semua sekali adalah RM30 untuk masuk ke sini. Tapi girl yang jaga kaunter kat situ bagi Husein diskaun RM5 setelah beberapa kali 'mengorat' beliau. hahaha.... So, jimatlah sikit kat situ.
TTI akan tutup pada jam 7 malam. Untuk berjalan-jalan di seluruh kawasan TTI ini mengambil masa hampir dua jam. Tak termasuk jalan-jalan kat Masjid Kristal ok. Kalau termasuk mungkin semua sekali mengambil masa dua jam lebih atau tiga jam sebab kawasan kat sini sangat luas.
Korang takkan rugi kalau melawat kat sini sebab ada banyak monumen dan replika masjid dari seluruh dunia termasuk Masjidil Haram, Masjid Muhammad Ali Pasha, Mesir, Taj Mahal, India, Kubah Al-Sakhra di Palestin dan banyak lagi. Disamping melihat keindahan monumen/replika kat sini, korang juga boleh baca serba-sedikit info tentang monumen/replika tersebut di setiap monumen/replika. Ibarat sambil menyelam minum air. Sambil tengok keindahan, boleh dapat ilmu sikit sebanyak.
 Masjidil Haram. Eloklah bergambar kat sini dulu. Lepaskan rindu untuk tengok Kaabah. InsyaAllah, satu hari nanti akan pergi ke Mekah jugak. Moga-moga makbul. Amin...
 Tak dapat pergi tengok Kubah Al-Sakhrah depan mata, tengok kat sini pun dah cukup cantik. Nak tengok kubah ni depan mata pun antara impian Husein seumur hidup.
 Replika Taj Mahal, India.
Semua gambar yang diambil ni adalah atas jasa baik Lenovo Husein punyer ni. Nak tahu lebih lanjut tentang Lenovo tu? Boleh tengok sini. Alhamdulillah, tak rugi beli Lenovo baru ni.

Terima kasih kerana membaca. Komen siket... :-)

8 ulasan:

  1. Beberapa kali ke terengganu, tp belum berkesempatan ke TTI ni. Review dr Husein buat CN rasa TTI is a must visit place seandainya CN merancang ke terengganu lg :)

    BalasPadam
  2. belum sampai tti wpun dah melalui masjid cristal dan ada di sana utk beberapa hari ...

    BalasPadam
  3. my mum tiap kali keluar idea bercuti mesti nak pergi terengganu tapi tak pegi2 pun. tak tahu pulak ada tempat ni.... osem nonstop!

    BalasPadam
  4. Assalam... mmg menarik cuma belum berpeluang nak pergi lagi. T kasih atas perkongsian ye & salam ukhwah.. :)

    BalasPadam
  5. salam.. teringin nak pergi.;. xthu la bila nk smpai

    BalasPadam
  6. salam perkenalan
    jemput join segmen ni..http://sueakgogeous.blogspot.com/2014/10/9-awesome-blogs-of-month.html

    BalasPadam
  7. saya dah join dan follow blog ini

    saya join blogger area mega give away

    singgah la disini:
    http://mimpicoklat.blogspot.com/

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.