Holiday at Alexandria, Egypt - Part 2

ASSALAMUALAIKUM...

Korang terlepas baca part 1? Klik disini.

Ohhh... tak sangka April dah menjelma. Rasa sekejap je masa berlalu. Bila April dah tiba ni, dah kurangnya masa untuk dahku jalan-jalan travel di tempat orang. Al maklum lah, masih bergelar student lagi kan...

Holiday di Mesir baru-baru ni antara holiday yang paling manis buat Husein. Lepas jalan-jalan di beberapa tempat di Part 1, ada beberapa tempat lagi yang Husein nak share pengalaman Husein melawat tempat tersebut.

Menziarahi Maqam Nabi Daniel dan Luqman Al-Hakim
Mungkin ini adalah pengalaman yang tak mungkin Husein lupa sepanjang hidup. Husein nak abadikan memori ni dalam ingatan Husein dan of course dalam blog ni. Husein betul-betul tak sangka dapat menziarahi maqam Nabi Allah Daniel dan Luqman Al-Hakim. Bila maqam mereka dah ada kat depan mata terasa sedih dan rindu walaupun tak pernah berjumpa.
Gambar atas: Maqam Nabi Daniel 
Gambar bawah: Maqam Luqman Al-Hakim
Maqam Nabi Daniel dan Luqman Al-Hakim terletak sebelah menyebelah di dalam satu masjid yang dinamakan Masjid Daniel di bandar Iskandariah(Alexandria). Sebelum Husein meninggalkan masjid tersebut, Husein sempat cium maqam mereka tanda sayang dan rindu.

Colosium
Pepagi lagi selepas sarapan, Husein dah melawat tempat ni. Semangat gitu... First time tengok dari jauh tempat ni.... hmmmm....macam biasa-biasa jer.... ade batu, ade tiang, ade kayu, ade patung......tapi bila dah masuk betul-betul dalam tempat ni terasa macam....... Oh My God, betul ke ada tempat macam ni??
Untuk pengetahuan korang semua, Colosium adalah tempat tinggalan sejarah orang zaman dulu...... But, I wonder how they make this awesome place?? Dengan ketiadaan teknologi dan peralatan yang canggih...... camne diorang buat tempat yang cantik ni dengan kemas? Subhanallah.....
Ade banyak patung kat sini yang kebanyakkannya dijumpai dalam dasar laut. Tapi patung ni menarik perhatian Husein sebab nampak cam patung piramid kat Giza. Buat pengetahuan korang jugak, dah bertahun-tahun Husein kat sini tapi Husein masih tak pernah menjejakkan kaki kat kawasan Piramid tau. Nak tahu apa sebabnya? Its a long story.... hehehe. Buat suspen pulak aku ni.

Pantai Mumtazah
Pantai ni terletak berhampiran dengan Istana Raja Farouk. Nak tengok bagaimana cantiknya binaan Istana Raja Farouk?? Boleh klik disini. Oleh kerana dah lama sangat tak tengok pantai, so Husein rasa adalah lebih elok untuk Husein singgah kejap kat pantai ni untuk lepaskan rindu.

Selain untuk melepaskan rindu dah lama tak tengok pantai, kat sini jugak Husein ambik peluang untuk tengok matahari jatuh. But korang mesti rajin-rajin gagahkan kaki korang bila sampai kat sini sebab pantai ni tersangat la luas. Ombak laut kat sini pun kuat-kuat jugak.
See there?? Ombak Rindu air pantai Mumtazah. Hahaha.... Berani pulak aku berdiri atas batu tu.
Berada di jambatan untuk menyeberangi Pantai Mumtazah ni. Kan Husein dah cakap yang pantai ni luas sampai kena seberang guna jambatan. Walaupun lengah kaki jalan-jalan kat pantai ni, but the scenery was ......WOWW...amazing.... Sangat kagum dengan keindahan pantai ni. Subhanallah...

Terima kasih kerana membaca. Komen siket... :-)

11 ulasan:

  1. saya rindu alex sampai masukkan egypt dalam checklist huhu :)
    indah kan bumi anbiya'?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohh.. bagus la. Moga dapat sampai sini. Memang indah pemandangan kat sini .. tak terkata.

      Padam
  2. Untung belajar kat mesir. dpt ziarah tempat2 mcm ni... Study smart, balik nnt jd lawyer islam yg hebat!

    BalasPadam
  3. beruntung dapat belajar di mesir dan dapat jelajah di sana..tempat huseein pergi memang menarik

    BalasPadam
  4. Teringin nak pergi tempat2 macam ni...InsyaAllah satu nanti ada rezeki boleh jejakkan kaki kat sane..

    BalasPadam
  5. Beruntung dapat menziarahi peninggalan sejarah terutamanya yang berkaitan dengan Sejarah Islam. Saya berharap dapat ke sana suatu hari nanti.

    BalasPadam
  6. indah sungguh tempat2 di sana... teringin nak pegi nanti... InsyaAllah...

    BalasPadam
  7. Seronok tengok gambar2 kat sana..terasa nak pergi kat sana.

    BalasPadam
  8. zmn tu dah ada arkitek yg hebat ... beruntung belajar di luar negara ... sambil menyelam sambil minum air .

    BalasPadam
  9. bestnyaaaaaaaaa... tak pergi pyramid? ingatkan egypt tak leh pergi sekarang.. pergi la sudan sana byk pyramid. hhuhu http://iluvtour.com (info kawan dari sudan)

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.