Tips/Petua Melancong ke Mesir

ASSALAMU'ALAIKUM...

Mesir bukan negara yang asing lagi buat semua orang. Samaada orang utan mahupun orang perseorangan.kiki... Sebut je negara Mesir, mesti korang ingat kepada piramid. Ye lah,.. piramid adalah mercu tanda negara Mesir dan menjadi salah satu dari keajaiban dunia. Oleh kerana menjadi ajaib tu lah yang menyebabkan ramai yang melancong kat sini. Tapi kan.. ade orang tu kan, dia tak pernah lagi pergi sana.... cuma tengok dari jauh je. Datang kat piramid tak pernah lagi, padahal stay kat negara Mesir dah bertahun-tahun dah. hahaha...booo kat dia. booooo...:-)

Oleh kerana ada orang tanye Husein di facebook(Husein Rider Official), ape tips-tips untuk melancong ke Mesir, maka terhinggap la dihati ini untuk buat satu entri khas bagi korang yang nak melancong ke Mesir. Walaupun Husein bukanlah orang yang layak sangat nak bagi tips bagai and so on, at least korang boleh take note dan moga-moga tips yang Husein bagi ni berguna untuk korang. And the tips are....

1) - Baca dan kaji. Husein sarankan sebelum korang melancong ke Mesir, adalah afdhal bertingkat-tingkat korang buat kajian dulu tentang Mesir, samada kajian tentang tempat yang akan korang lawati dan sebagainya. Bukan ape, ini jugak memudahkan korang merasai dan menjiwai ataupun omputeh kata ''feel'' dengan tempat yang akan korang lawati nanti. Dan bila guide tourism korang membebel cerita tentang Mesir, tak perlulah korang tanye soalan banyak-banyak sebab korang dah tahu siket-siket tentang Mesir ni.

2) - Krim pelembap. Kenapa krim pelembap pulak nih?? Ape kaitan dengan Mesir ni?? Actually, kebanyakkan pelancong yang melancong kat sini akan merasai kelainan pada kulit diorang. Ada yang rasa gatal, terlalu kering dan banyak lagi. So, Husein sarankan korang bawak lah satu krim pelembap untuk jaga kulit korang agar tak rosak. Tambahan pulak, cuaca dan persekitaran di negara Mesir sangatlah berlainan dengan cuaca dan persekitaran di Malaysia.

3) - Sim Kad. Mungkin benda ni amat penting bagi korang yang melancong dalam jangka masa yang lama macam dua atau tiga bulan. Atau mungkin jugak sesuai untuk mereka yang melancong dalam masa empat lima hari. Alaa... kalau korang melancong mesti ikut cakap guide kan?? Tapi kenapa penting jugak sim kad kat negara orang?? Bukannye duduk lama pon?? Hemmmm.... mungkin bagi sesetengah orang tidaklah penting mana benda alah ni tapi bagi korang yang suka main internet, nak upload gambar kat Instagram, Facebook, Twitter dan sebagainya mesti kena ade sim kad kan? So, kalau korang jenis yang gitu... mungkin sim kad sangat penting bagi korang. Harga biasa bagi satu sim kad di Mesir adalah LE 10= RM5.00. Jenama sim kad kat sini adalah Etisalat, Mobinil dan Vodafone.

4) Kalau korang bercuti disini sempena musim sejuk.... adalah disarankan korang bawak baju sejuk dari awal lagi. So, tak payah susah-susah nak pergi shopping pulak kat sini. Dan kalau korang bercuti sempena musim panassss....disarankan bawak air botol banyak-banyak sepanjang perjalanan korang bercuti kat sini sebab ade satu dua tempat kat sini yang panasnya adalah lebih panas dari suhu di Malaysia. Dan untuk pengetahuan korang, musim panasss udah pun bermula di Mesir ni. :-)
I'm wearing almost complete of winter suit while climbing the Sinai Mountain this year. Read my full story here.

Ok, itu saje tips untuk kali ni. Kalau korang ada pape pertanyaan lagi boleh request kat fan page atau komen kat bawah.

Terima kasih kerana membaca. Komen siket...

2 ulasan:

  1. Boleh amek tips ini kalau nak ke mesir thanks..

    BalasPadam
  2. Kenyatannya krim pelembap wajib bawa, memang panas sangat terik tapi tetap seronok dengan keindahan Piramid.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.