Apa Kata Traveler Tentang GST?

Assalamualaikum

Actually, dah lama Husein nak share kat korang sume pasal ni. Ini adalah info yang Husein sendiri share dalam group facebook. Pada mulanya Husein anggap yang post tu takkan mendapat sambutan di kalangan ahli group tu, tapi hakikatnya berpuluh-puluh yang komen dan memberikan pendapat masing-masing. 

Kali ni Husein nak share kat korang sume pasal isu yang hangat diperkatakan di media sosial. Iaitu pasal GST. Sejak ianya dipersetujui oleh kabinet negara, sehinggalah ianya berjalan dengan rasminya pada awal April 2015, sehinggalah ke hari ini, isu ni tetap hangat diperkatakan. Tapi info kali ini agak berlainan dengan info GST yang selama ni korang tengok.

Selama ni mungkin korang sume dah tahu macam mana GST ni berfungsi pada sesebuah negara yang mengamalkan sistem ini. Tapi pernahkah korang sume buat kajian tentang negara-negara lain yang mengamalkan sistem GST ni? Apa kesan negara diorang bila mengamalkan sistem GST ni?

Berikut adalah pendapat dan pengalaman anak-anak melayu kita yang pernah travel ke negara-negara yang mengamalkan sistem GST ni. Harap dengan sedikit info ini dapat membuka minda dan pemikiran kita tentang GST di Malaysia. Adakah relevan atau tidak. Apa pendapat korang pulak? 

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.