Nisfu Sya'ban dan Jerebu

ASSALAMU'ALAIKUM...

Hari ini adalah hari Nisfu Sya'ban. Menandakan bahawa hanya lima belas hari lagi kita akan bertemu dengan bulan yang ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam, iaitu bulan Ramadhan. Kalau di Terengganu, orang Terengganu panggil Hari Sepu, ringkasan dari Hari Nisfu. Kalau sebut hari sepu, maka orang Teganu akan tahu ianya hari nisfu Sya'ban. Kalau tanye kat orang asing dari Teganu diorang tak tahu kot sebab ini adalah istilah special untuk orang Terengganu sahaja. hehe... wahh, rasa cam bertuah je jadi rakyat Terengganu. :-)

Maka pada hari ini, Islam mengajar untuk kita memperbanyakkan amalan kebajikan dan beristighfar meminta keampunan kepada Allah kerana pada hari ini dimakbulkan oleh Allah doa-doa hambanya yang ikhlas. Dan disunatkan pada siangnya untuk berpuasa. Pada hari Nisfu Sya'ban ini jugak adalah hari diangkat buku amalan kita dan diberikan buku amalan yang baru oleh Allah S.W.T. Kerana itulah disunatkan untuk berpuasa supaya buku amalan yang baru kita didahului dengan amalan yang baik.
Bulan ditempat Husein tinggal sehari sebelum hari Nisfu Sya'ban.
Pada waktu yang sama jugak, terjadinya jerebu yang melanda negara Malaysia, Singapura dan Indonesia. Husein kurang tahu kenapa jerebu ni boleh terjadi dengan teruk pada tahun ni berbanding dengan tahun-tahun lepas. Tapi setahu pengetahuan yang Husein tahu, hehehe......(nampak macam kacau bilau je ayat tu) jerebu yang terjadi ni disebabkan oleh pembakaran hutan yang berlaku di Indonesia sehinggakan angin monsun cup mane tah yang tiup bawak asap tu sekali mai kat Malaysia.

By the way, Husein ada tanye soalan berkaitan dengan jerebu yang melanda Malaysia sekarang ni pada seorang ustaz. Katanya, jerebu ni mungkin adalah petanda bahawa kiamat itu sudah hampir. Jika di Malaysia tiada gempa bumi, gunung berapi, angin taufan dan sebagainya, maka Allah jadikan jerebu yang teruk ni sebagai bencana yang melanda negara kita.

Imam Muslim meriwayatkan dari Hudzaifah RA: " Kiamat tidak akan terjadi hingga kalian melihat 10 tanda. lalu baginda menyebut antaranya jerebu.
(Muslim, #2901)


Kata Imam Nawawi dalam syarahnya, jerebu yangg menandakan kiamat akan
berlangsung selama 40 hari. Ia membawa kesan selsema dan sesak nafas kepada orang mukmin dan menimpakan musibah besar kepada kaum kuffar dan haiwan. (syarh Muslim oleh Nawawi)

By the way, Ramadhan yang ditunggu kian menjelma. Yang mana yang tidak melangsaikan hutang dengan Allah masih sempat untuk melangsaikannya dengan seberapa segera yang mungkin sebelum menjejakkan kaki ke bulan Ramadhan. Bagi Husein, semestinya bulan Ramadhan amat dirindui dan dinanti .......sebab berpuasa di Mesir adalah jauh lebih seronok berbanding puasa di Malaysia. :)

*Husein mengucapkan takziah kepada keluarga sahabat Husein di Jordan yang ditimpa kemalangan mengorbankan nyawa seorang mahasiswi. Al-Fatihah.

** Jom pakat join Contest Blogger Tanah Arab by AsyrofAsriStudio.com. Klik disini.

Terima kasih kerana membaca. Komen siket...:-)

3 ulasan:

  1. jerebu teruk sbb indonesia buat pembakaran hutan, jd asap nye dibawa angin ke kwsn berhmpirn.. asp jerebu ni bleh jejskn kshtn.. :)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah ,,awak pernah diberi kesempatan untuk Allah S.W.T untuk berpuasa di mesir .. dulu study sana ya?? :) mari sama2 bace yassin untuk malam sempena nisfu syaaban ini ^^

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.