Puasa Ganti: Cara dan Berpuasa Kepada Orang Lain
ASSALAMUALAIKUM...
Pengertian: Puasa Ganti
•
Puasa menurut
bahasa adalah menahan.
•
Menurut
Syarak: puasa adalah suatu ibadah kepada Allah SWT dengan cara menahan diri
dari makan, minum, hawa nafsu, dan hal-hal lain yang dapat membatalkan puasa
sebelum terbit matahari/subuh hingga matahari terbenam/maghrib beserta dengan
niat.
•
“Qadha'”
adalah bentuk masdar dari kata dasar “qadhaa”, yang artinya; memenuhi atau
melaksanakan. Adapun menurut istilah dalam Ilmu Fiqh, qadha dimaksudkan sebagai
pelaksanaan suatu ibadah di luar waktu yang telah ditentukan oleh Syariat
Islam. Misalnya, qadha puasa Ramadhan yang berarti puasa Ramadhan itu
dilaksanakan diluar waktu bulan Ramadhan.
•
Namun
demikian, menurut para ahli bahasa Arab, penggunaan istilah qadha di sama
ertikan dengan perkataan ‘’ada’an” yang artinya melaksanakan suatu ibadah pada
waktu yang telah ditentukan oleh Syariat Islam.
•
Namun apa
yang hendak difokuskan disini adalah berkaitan dengan hukum dan cara
pelaksanaan puasa ganti dan bukan hanya pada tatabahasanya.
Pensyariatan: Puasa Ganti
Dalil Al-Quran: Surah Al-Baqarah, ayat 184
184. (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu.
Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia
berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu
pada hari-hari yang lain. dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya
(jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan
seorang miskin. barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan
kebajikan[114], Maka Itulah yang lebih baik baginya. dan berpuasa lebih baik
bagimu jika kamu Mengetahui.
Dalil Sunnah
مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ
عَنْهُ وَلِيُّهُ
“Barangsiapa
yang mati dalam keadaan masih memiliki kewajiban puasa, maka ahli warisnya yang
nanti akan mempuasakannya. ”
Berdasarkan dalil-dalil yang disebutkan, maka sudah terang lagi bersuluh
bahawa kewajipan menggantikan puasa yang ditinggalkan adalah wajib dan berdosa
sekiranya beliau tidak menggantikan puasanya itu sebelum meninggal dunia.
Selain itu, membayar fidyah juga wajib ditunaikan selama mana hari yang ditinggalkan.
Jika tidak, seseorang itu layak mendapat seksaan Allah. Hal berkaitan fidyah
akan diterangkan selepas ini.
Waktu/Tempoh Qada’
Waktu dan kesempatan
untuk melaksanakan qadha' puasa Ramadhan sangat panjang yakni sampai
bulan Ramadhan berikutnya. Sebaiknya qada puasa dilaksanakan dengan segera
karena tidak mustahil jika ada alasan tertentu yang belum juga melaksanakan
qadha' puasa Ramadhan, sehingga tiba bulan Ramadhan berikutnya. Sepertimana
firman Allah:
أُولَئِكَ
يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ
“Mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan-kebaikan dan merekalah
orang-orang yang segera memperolehnya.” (QS. Al Mu’minun: 61)
Penangguhan atau penundaan pelaksanaan qadha' puasa Ramadhan sehingga
tiba Ramadhan berikutnya –tanpa halangan yang sah–, maka hukumnya haram dan
berdosa. Sedangkan jika penangguhan tersebut akibat uzur syarie, maka tidaklah
berdosa.
Walaubagaimanapun, melakukan puasa pada hari yang diharamkan berpuasa
seperti dua hari raya, maka puasanya tidak sah dan tidak dikira.
Adapun orang yang meninggal dunia sebelum memenuhi kewajiban qadha'
puasa Ramadhan, sama ertinya dengan mempunyai tunggakan hutang kepada Allah
swt. Oleh sebab itu, pihak keluarga wajib memenuhinya.
Sabda Rasulullah saw.
:
مَن مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيُامْ أُطْعِمَ
عَنْهُ مَكَانَ يَوْمٍ مِسْكِيْنٌ
"Siapa saja meninggal dunia dan mempunyai kewajiban puasa, maka
dapat digantikan dengan memberi makan kepada seorang miskin pada tiap hari yang
ditinggalkannya." (HR Tirmidzi, dari Ibnu 'Umar)
Cara ibadah Puasa Ganti
Cara melakukan ibadah puasa ganti adalah sama seperti puasa wajib,
melainkan pada niat sahaja. Lafaz niat:
نويت
صوم غد عن قضاء فرض رمضان لله تعالى
Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah
Taala
Niat itu tidak semestinya menuntut kepada satu lafaz yang khusus, namun
bagi meyakinkan diri dan memantapkan niat bolehlah dibaca lafaz niat
menggantikan puasa seperti yang disebutkan. Waktu berniat puasa ganti ini
adalah sama dengan waktu puasa Ramadhan iaitu pada waktu malam dan berakhir
ketika masuk Subuh. Kalau berniat selepas Subuh, maka tidak sah puasa ganti
itu. Keadaannya sama macam puasa Ramadhan.
Selain itu juga, ibadah puasa ganti tidak lah diwajibkan untuk berpuasa
secara berturut-turut sehingga habis bilangan puasa gantinya, sebaliknya ia
boleh membuat pilihan sama ada berturut-berturut atau berasingan berdasarkan
sabda Nabi:
قَضَاءُ رَمَضَانَ إنْ شَاءَ فَرَّقَ
وَإنْ شَاءَ تَابَعَ
“Meng-Qadha’ (puasa) Ramadhan itu, jika seseorang
berkehendak, maka ia boleh melaksanakannya secara terpisah. Dan jika ia
berkehendak, maka ia boleh menunaikannya secara berurutan. ” (HR. Daruquthni)
MengGABUNGkan niat Puasa Ganti dengan Puasa Sunat seperti puasa sunat
Syawal
Terdapat IJTIHAD ULAMA yang membolehkan gabung dan
wujud juga yang tidak membolehkan, justeru persoalan UTAMA yang tinggal kini
boleh BOLEH ATAU TIDAK MENGGABUNGKAN tetapi lebih kepada manakah kaedah yang
terbaik untuk DIRI. Jika ditanya kepada saya, jawabnya adalah SANGAT ELOK tidak
digabungkan JIKA MAMPU DAN BERKINGINAN GANJARAN TERBESAR, justeru elok sangat
didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);
Pandangan yang membolehkan dianggap sebagai
RUKHSAH "keringanan" bagi
mereka yang mempunyai KESUKARAN kerana uzur dan tidak mampu untuk
mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah
beberapa ulama dari mazhab Syafie
Tidak tahu bilangan hari puasa ganti
Dalam isu menggantikan
puasa, tidak mustahil terjadi bahawa jumlah hari yang harus qadha' puasa itu
tidak dapat dikenalpasti oleh sebab sudah terlalu lama, atau ragu-ragu atau
memang susah diketahui jumlah harinya.
Dalam keadaan seperti ini, alangkah bijak jika kita
tentukan saja jumlah hari yang paling maksimum. Dimana ibadah wajib ini harus
untuk dilakukan secara berlebihan. Jika ianya sudah cukup disisi Allah untuk
menggantikan puasa seseorang itu, maka pahala puasanya itu dikira sunnat yang
mana akan menjadi satu kelebihan baginya untuk menampung pahala wajib.
Puasa Ganti kepada orang lain
1.
Ganti Puasa orang lain yang masih hidup
Para ulama bersepakat tidak boleh seseorang berpuasa bagi orang lain
semasa hidupnya dan seandainya dia berpuasa baginya maka tidaklah sah dan tidak
menghilangkan kewajiban orang tersebut.
Demikian juga jika berlaku kepada suami yang ingin menggantikan puasa
isterinya yang tidak lagi digantikan kerana sarat hamil dan sering mengalami
mual dan muntah-muntah yang tidak membolehkan dia untuk berpuasa, maka puasa
suaminya itu tidak sah kerana hanya empunya tuannya sahaja yang layak untuk
menggantikan puasanya.
Masalah ini juga turut sama berlaku dalam bab solat. Jika tertinggal
solatnya, maka hanya dia sahaja yang layak menggantikan solat tersebut, tidak
boleh mewakilkan orang lain untuk menggantikan solat tersebut hatta ibu bapanya
atau antara suami dan isteri.
2.
Ganti Puasa orang lain yang telah meninggal dunia
Adapun dalam ibadah pelaksanaan qadha' puasa Ramadhan tersebut, ada dua
pendapat yakni; Pendapat pertama, menyatakan bahwa; pelaksanaan qadha'
puasa Ramadhan orang yang meninggal dunia tersebut harus diganti dengan fidyah,
yaitu memberi makan sebanyak 0,6 kg bahan makanan pokok kepada seorang miskin
untuk tiap-tiap hari puasa yang telah ditinggalkannya. Sabda Rasulullah saw.:
مَن
مَاتَ وَعَلَيْهِ صِيُامْ أُطْعِمَ عَنْهُ مَكَانَ يَوْمٍ مِسْكِيْنٌ
"Siapa saja meninggal dunia dan mempunyai kewajiban puasa, maka
dapat digantikan dengan memberi makan kepada seorang miskin pada tiap hari yang
ditinggalkannya." (HR Tirmidzi, dari Ibnu 'Umar)
Pendapat
kedua, menyatakan bahwa;
jika orang yang memiliki kewajiban qadha' puasa meninggal dunia, maka pihak
keluarganya wajib melaksanakan qadha' puasa tersebut, sebagai gantinya.
Dan tidak boleh dengan fidyah. Sabda Rasulullah saw.:
مَنْ
مَاتَ وَ عَلَيْهِ صِيَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلِيُّهُ
"Siapa saja meninggal dunia dan mempunyai
kewajiban qadha puasa, maka walinya (keluarganya) berpuasa
menggantikannya." (HR. Bukhari dan Muslim, dari Aisyah)
Pendapat kedua ini, kami kira lebih kuat kerana hadits yang
mendasarinya shahih. Sementara pendapat pertama dinilai lemah kerana haditsnya
yang dihukumkan marfu', gharib atau mauquf.
Hukum berkaitan Fidyah
Pengertian Fidyah:
merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat
mengganti puasanya di bulan Ramadhan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya
bulan Ramadhan tahun berikutnya.
Dalil pensyariatan Fidyah: Surah Al-Baqarah ayat 184,
dan wajib bagi orang-orang yang berat
menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi
makan seorang miskin
Hukum
Fidyah: Membayar fidyah
adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.
Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak
dilaksanakan.
Sebab-sebab
Dikenakan Fidyah
1. Uzur menunaikan
puasa wajib
Terdiri daripada
golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh,
atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali.
2. Perempuan hamil
Dengan syarat
dibimbangi akan keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri
berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah dan juga menggantikan
(qada’) puasa yang ditinggalkan.
3. Ibu yang menyusukan
Anak
Dengan syarat ibu yang
merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu
atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Maka baginya menggantikan puasa yang
ditinggalkan serta membayar fidyah.
4. Orang yang telah
meninggal dunia
Hutang puasa bagi
mereka yang telah meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya
oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum
pembahagian pusaka dibuat.
5. Melambatkan Ganti
Puasa (Qada’)
Mereka yang
melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan
Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’)
puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah
tahun-tahun yang ditinggalkan.
Taksiran
Fidyah
(Hari yang
ditinggalkan) X (Tahun gandaan) X (1 Cupak Beras) = FIDYAH
Ini adalah assigment saya dalam subjek Fiqh kitab & Sunnah bertajuk Puasa Ganti dan Puasa Ganti kepada orang lain yang sengaja saya kongsikan disini buat rujukan pembaca. Jika terdapat beberapa maklumat yang salah, harap ditegur dan dinasihatkan.
baru tahu boleh ganti puasa orang yang dah meninggal dunia. thank you sharing this!
BalasPadamhanisamanina.com
saya sering meniggalkan puasa, apakah boleh diganti?
BalasPadamboleh. lakukan puasa dengan perlahan-lahan, sehari demi sehari.. pasti akan habis semuanya.
PadamTerima kasih berkongsi
BalasPadamBolehkah kita ganti puasa org yg meninggal yg bukan dari keluarga kita, dan apa niatnya
BalasPadamtak boleh
Padamsalam..bagaimana niat puasa ganti kepada orang yang telah mati..?
BalasPadamniat mengikut pemahaman kita di dalam hati. dah dikira sah
PadamBagaimana dengan mengantikan puasa org tua kita yg masih hidup tetapi udh tua
BalasPadamsudah diterangkan diatas
BalasPadamsaya lupa berapa puasa ramadhan yang tidak saya kerjakan bagaimana cara saya menggantinya????
BalasPadamboleh mengerjakannya mengikut sangkaan kita, kalau boleh dilebihkan sedikit. contohnya kita rasa tertinggal puasa selama 5 hari, maka lebih baik berpuasa 6 atau 7 hari supaya kita lebih yakin dan tidak timbul was-was lagi.
Padamsalam nak tanya kalau dh niat nk ganti puasa tapi baru teringat haritu ada satu test kawad yang tidak membolehkan untuk memeruskan puasa sbb takut pengsan adakah dikira berdosa and puasa ganti ditambah ke ?
BalasPadamtidak berdosa kerana tidak sengaja. puasa ganti akan dikira berbalik kepada asal semula
PadamSalam..macam mana nk niat ganti puasa bg org yg tlh meninggal? Niat perlu dlm bhse Arab atau melayu?
BalasPadamassalam..nk tnye blh ke klau bpa mertua dh meningal..menantu nk gantikn puasa mertua tersebut. blh kah??dn mcm mna niatnye??
BalasPadamAssalamualaikum saya nak ganti puasa ayah saya yg sakit macam mana ye niat dia sbb saya bukan org senang tapi saya hanya mampu menggantikan puasa nya?
BalasPadam