Sky Shoot: Lunar Eclipse(Gerhana Bulan) Yesterday

ASSALAMU'ALAIKUM...

Korang pernah renung bulan lama-lama?? Pastu mesti korang teringat kat orang yang tersayang kan?? .. Pernah bayangkan, kalau lah bulan tak wujud kat bumi ni....camne jadi nye erk??? Husein dah ada dah pengalaman pergi mendaki gunung di malam hari yang gelap gelita. Yang hanya bertemankan lampu handset yang tak berapa terang. Ala... korang bayangkan la lampu handset mane boleh lawan dengan lampu sebenar. Dari situ la Husein belajar bahawa betapa pentingnya bulan. Tanpa bulan, kita pun tak boleh hidup.

Husein kira, mesti ramai yang tak tahu pasal gerhana bulan yang terjadi semalam kan?? Ya... berita ni tak ramai yang tahu sebab beberapa jam sebelum ia berlaku, baru la berita ini dikonfemkan oleh pihak National Geographic sendiri. (Lihat disini) Tapi kalau korang selalu follow-up facebook atau laman web diorang, mesti korang tak terlepas. So, rajin-rajin la follow-up diorang, InsyaAllah.. banyak manfaat yang kita tak tahu.

Gerhana kali ni jugak hanya belaku sekejap je. Tak silap, gerhana yang berlaku kelmarin(25/4/2013) adalah antara gerhana yang paling sekejap yang pernah dicatatkan iaitu lebih kurang 27 minit. Dan hanya beberapa negara yang boleh tengok gerhana ni. Amerika Utara adalah antara kawasan yang tidak terjadinya gerhana pada kelmarin.
Ehsan dari National Geographic.
Dalam Al-Quran pun ada sebut pasal bulan secara direct. Antaranya dalam surah As-Syams: ''Demi matahari dan sinarnya pada pagi hari, Demi bulan apabila mengiringinya, Demi siang apabila menampakkanya, Demi malam apabila menutupinya (gelap gelita).''
Gambar kat atas ni adalah gambar yang Husein shoot sendiri menggunakan DSLR Husein. Lokasinya: Cairo, Egypt. Masa: Waktu Maghrib. Sorry sebab Husein pun tak tahu time bila gerhana akan berlaku kat area Cairo nih. Tapi bila time Maghrib kelmarin, Husein ada try intai-intai bulan dan Husein rase bulan nampak comey sangat mase tu. So, Husein pon shoot la.

And this is the closer look of the moon yesterday at Cairo, Egypt using my lens zoom. Masa: Lebih kurang jam 9.30 malam.
Kalau korang terlepas gerhana bulan kali ni, jangan bimbang sebab gerhana akan datang dijangka akan berlaku pada 25 Mei dan 18 Oktober. Ok.... cukup untuk entri pasal bulan kali ni. Harap tak de la yang bertukar jadi serigala jadian bila baca entri ni.Hehehe.....

Terima kasih kerana membaca. Komen sket....

5 ulasan:

  1. SALAM.. ANDA DITAG :) JEMPUT KOMEN .

    http://beyondtotheinfinity.blogspot.com/2013/04/give-away-paling-simple-by-cikgadis.html

    BalasPadam
  2. gak mudeng bahasanya sob, bahasa melayu ya.. Kunbal sob di aris-kun.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Salam, comey gambar last tu.. besar gambar

    BalasPadam
  4. huuuuu.. sincerely cakap, tak pernah tengok gerhana..
    last time gerhana, duduk kat surau join solat sunat gerhana..
    so tak tengok... huhuhuh

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum....Salam perkenalan ....

    Gerhana bulan...satu kejadian semulajadi persdaran masa, bila cukup waktunya ia akan menjelma semula. Peredaran siang dan malam, panas dan hujan, ribut dan taufan, telah ditetapkan oleh Allah Taala. DIA lebih mengetahui setiap seseautu yg dicipkanNYA. Semoga semua kejadian ini menjadi tanpa bahawasanya, kita hanyalah insan iasa yg menumpang hak milikNYA. Perbanyakkan bersyukur dan berdoa agar segala urusan kita di bumi ini diberkati.

    Amin......

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.