Kaitan 11 September di dalam Al-Quran

APABILA ulama Mesir, Dr Zaghlul Najjar, tampil menerangkan kejadian runtuhan World Trade
Center (WTC), New York pada 11 September 2001 sudah dibayangkan al-Quran, penduduk dunia, 
Saat-saat tumbangnya World Trade Centre pada 11 September 2001
termasuk umat Islam sendiri berasa takjub.

Ini kerana tiada siapa pun termasuk perisik Amerika Syarikat sendiri gagal menjangka pesawat akan digunakan sebagai 'senjata' bagi meruntuhkan bangunan lambang kemegahan negara berkenaan. Mengikut kajian Dr Zaghlul, runtuhan WTC turut mencatatkan sejarah hitam bagi Amerika seolah-olah digambarkan menerusi ayat ke 110 Surah at-Taubah dalam al-Quran. Ayat itu bermaksud:
     “Bangunan-bangunan yang mereka dirikan itu sentiasa menjadi pangkal keraguan dalam hati mereka, kecuali bila hati mereka itu sudah hancur. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”

Kajian mendapati beberapa fakta mengenai kejadian runtuhan WTC mempunyai kaitan dengan ayat 
berkenaan antaranya bangunan WTC setinggi 110 tingkat dan peristiwa itu berlaku pada bulan 
ke-9 Masihi (September) manakala ayat al-Quran berkenaan adalah ayat ke- 110 dari surah ke-9 (at-Taubah). Persamaan lain, ia berlaku pada 11 haribulan manakala ayat berkenaan berada dalam juzuk ke-11 dan peristiwa berlaku pada 2001 manakala huruf terakhir ayat adalah huruf ke- 2001.

Prof. Dr Zaghlul Al-Najjar
Penjelasan Dr Zaghlul itu meyakinkan umat Islam bahawa isi kandungan al-Quran benar-benar memiliki rahsia tersendiri mengenai kehidupan manusia secara jelas atau memerlukan kajian mendalam. Hal itu diakui Allah menerusi firman-Nya: “Inilah ayat-ayat al-Quran yang mengandungi hikmah.” (Surah Yunus, ayat pertama).
Ayat lain daripada surah al-Hijr, juga ayat pertama bermaksud: “(Surah) ini adalah (sebahagian daripada) ayat-ayat al-Kitab (yang sempurna) iaitu (ayat-ayat) al-Quran yang memberi penjelasan.”
Malah, misteri yang terkandung dalam ayat al-Quran membuktikan kitab suci dan mukjizat terbesar dikurniakan Allah s.w.t kepada Nabi Muhammad s.a.w itu bukanlah rekaan manusia.

Sebaliknya, penemuan itu seharusnya menambahkan keimanan umat Islam bahawa ayat al-Quran 
datang daripada Allah s.w.t sepertimana firmannya dalam surah as-Syu'araa', ayat ke-192: “Dan 
sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam.” Ayat lain menunjukkan bahawa al-Quran diturunkan Allah menerusi ayat pertama dari surah al-Qadr iaitu: “Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadar.” Peristiwa runtuhan bangunan WTC sedekad lalu bukanlah gambaran pertama al-Quran mengenai sesuatu peristiwa yang bakal terjadi pada masa akan datang.

Sebaliknya, kitab suci itu dikatakan sudah menggambarkan mengenai kebangkitan kembali bangsa 
Rom selepas dikalahkan bangsa Parsi dalam peperangan pada tahun 614. Selepas berakhirnya peperangan berkenaan, turunlah ayat pertama hingga keempat dari surah Ar-Rum menyatakan bangsa Rom akan kembali menang dalam tempoh beberapa tahun. Kemenangan bangsa Rom terhadap bangsa Parsi itu kemudiannya benar-benar terjadi kira-kira lapan tahun kemudian seperti yang diramalkan Al-Quran.

Selain gambaran mengenai peristiwa yang bakal berlaku pada masa akan datang, kajian isi kandungan 
Al-Quran juga menunjukkan yang kitab suci itu mengandungi pelbagai ilmu yang melampaui zaman ia 
diturunkan. Ini kerana pada zaman Al-Quran diturunkan iaitu pada abad keenam, masih belum ada kajian sains mengenai alam semula jadi yang dilakukan menyebabkan masyarakat masih belum mengetahui mengenai ilmu sains dan teknologi.

Kajian mengenai pelbagai rahsia alam bermula kira-kira abad ke-19 dan ketika itulah didapati bahawa 
segala fakta sains yang ditemui adalah selaras dengan maklumat asas daripada al-Quran. Antara fakta sains yang ditemui dan terdapat dalam al-Quran adalah semua cakerawala bergerak 
secara terapung (Yaasiin: 40), bumi bergerak (An-Naml: 88), pokok menghasilkan bahan bakar
(Yaasiin: 80), atom adalah benda terkecil (Yunus: 61) dan semakin tinggi semakin sukar bernafas (AlAn'aam: 125).

Fakta lain adalah semua makhluk berpasangan (Adz-Dzaariyaat: 49), proses kejadian manusia (Al-Mu'minuun), kegunaan besi (Al-Hadiid: 25) dan langit yang terkawal (Al-Anbiyaa': 32).
Selain itu, kajian lain yang dijalankan bagi mencari keajaiban al-Quran mendapati bahawa jumlah 
sesetengah perkataan berbahasa Arab di dalam kitab itu adalah saling berlawanan.

Antara perkataan berkenaan adalah; dunia yang disebut sebanyak 115 kali manakala akhirat yang 
turut disebut sebanyak 115 kali, malaikat dan syaitan (88 kali), hidup dan mati (145 kali), faedah dan 
kerugian (50 kali), kesusahan dan kesabaran (114 kali) serta lelaki dan perempuan (24 kali).
Perkataan lain adalah ummah dan penyampai (50 kali), iblis dan memohon perlindungan daripada 
iblis (11 kali), musibah dan bersyukur (75 kali), bersedekah dan berpuas hati (73 kali) serta zakat dan 
berkat (32 kali). Golongan muslimin dan jihad (41 kali), orang yang sesat dan meninggal dunia (17 kali), emas dan kemurahan hidup (lapan kali), keajaiban dan fitnah (60 kali), minda dan nur (49 kali), lidah dan sumpah (25 kali), nafsu dan ketakutan (lapan kali), bercakap di khalayak ramai dan berdakwah (18 kali).

Jumlah perkataan lain dianggap ajaib dijumpai adalah solat (lima kali), bulan (12 kali), tahun (365), 
lautan (32 kali) dan daratan (13 kali). Jumlah lautan dan daratan ini apabila ditukar dalam bentuk peratus bersamaan dengan jumlah sebenar kawasan laut dan darat yang terdapat di dunia ketika ini iaitu 71.111 peratus dan 28.889 peratus.

Sesungguhnya jangan kita memandang enteng terhadap perayaan yang diadakan setiap tahun di Amerika sempena memperingati 11 September ini. Kerana dengan peristiwa ini lah umat Islam akan diingati sebagai 'pengganas' setiap tahun. Padahal, mereka lah pengganas yang sebenar tatkala menyerang Afghanistan dan Iraq dengan alasan untuk mencari Ketua Al-Qaeda, Osama bin Laden(pada masa itu) yang disyaki ketua misi 11 September tersebut. Tetapi lain pula yang terjadi pada Mei 2011, apabila Osama bin Laden(atau lebih dikenali dengan Bin Laden oleh sesetangah wartawan dunia) ditemui mati sewaktu bertempur dengan askar-askar Amerika di Abboutabad, Pakistan. Apakah alasan yang lebih kukuh lagi yang digunakan oleh Amerika sewaktu menyerang Iraq dan Afghanistan dahulu kala?? Untuk mencari Osama ?? atau untuk menyeksa saudara seislam kita di sana??

Misteri dan rahsia yang terkandung dalam al-Quran seharusnya meyakinkan umat Islam bahawa 
agama Islam adalah agama yang benar selaras dengan rukun iman ketiga iaitu beriman terhadap 
kitab-kitab Allah.

1 ulasan:

  1. awesome..they are stupid..throw rocks to them!!!
    they didnt know how Quran really related to what happen surrounds..

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.